Тема: Професійні якості педагога як фундамент його
педагогічної діяльності.
Специфіка педагогічної діяльності
ставить перед учителем ряд вимог до
особистості педагога, які в педагогічній науці визначаються як професійно
значимі особистісні якості які суттєво впливають на результат
професійно-педагогічної діяльності і визначають індивідуальний стиль педагога.
Учені пропонують різноманітний набір особистісних якостей, важливих для професії педагога.
Учені пропонують різноманітний набір особистісних якостей, важливих для професії педагога.
Домінантними вважають якості, відсутність кожної з яких унеможливлює ефективне
здійснення педагогічної діяльності.
Домінантні якості:
1. Гуманність - любов до дітей, вміння поважати їхню людську гідність, потреба і здатність надавати кваліфіковану педагогічну допомогу в їхньому особистісному розвитку.
2. Громадянська відповідальність, соціальна активність
Саме від правильного виховання дітей залежить благоустрій усього народу.
3. Інтелігентність (від лат. inteligens - знаючий, розуміючий, розумний) - високий рівень розвитку інтелекту, освіченість у галузі предмета викладання, ерудиція, висока культура поведінки.
Домінантні якості:
1. Гуманність - любов до дітей, вміння поважати їхню людську гідність, потреба і здатність надавати кваліфіковану педагогічну допомогу в їхньому особистісному розвитку.
2. Громадянська відповідальність, соціальна активність
Саме від правильного виховання дітей залежить благоустрій усього народу.
3. Інтелігентність (від лат. inteligens - знаючий, розуміючий, розумний) - високий рівень розвитку інтелекту, освіченість у галузі предмета викладання, ерудиція, висока культура поведінки.
4. Моральні якості.
Вчитель має бути правдивим, справедливим, порядним,
чесним, працьовитим, самовідданим.
5. Інноваційний стиль науково-педагогічного мислення, готовність до створення нових цінностей і прийняття творчих рішень.
5. Інноваційний стиль науково-педагогічного мислення, готовність до створення нових цінностей і прийняття творчих рішень.
6.
Любов до предмета, який викладається, потреба в знаннях, у систематичній
самоосвіті.
Учитель ... може виховувати і навчати доти, допоки сам працює над своїм вихованням і освітою. К.Д. Ушинський
7. Здатність до міжособового спілкування, ведення діалогу, переговорів; наявність педагогічного такту - визначає стиль поведінки учителя, спричиняє упевненість учнів у доброзичливості вчителя, його чуйності, доброті, толерантності.
Також виділяють периферійні якості, які не здійснюють вирішального впливу на ефективність педагогічної праці, проте сприяють її успішності.(1.Привітність.2. Почуття гумору.3. Артистизм. 4. Мудрість ( наявність життєвого досвіду).5. Зовнішня привабливість.
Сукупність якостей учителя створює його авторитет. Авторитет педагога, як і авторитет представника будь - якої іншої професії, здобувається наполегливою працею.
Особистість учителя як фахівця характеризується такими якостями: професіоналізм, педагогічна культура, педагогічна майстерність, професійно-педагогічна компетентність, педагогічні здібності, професійно-педагогічний потенціал, педагогічна техніка, педагогічна творчість.
Професіоналізм. Це інтегрована якість особистості вчителя, результат його творчої педагогічної діяльності, здатність продуктивно, грамотно розв’язувати соціальні, професійні та особистісні завдання.
Педагогічна культура. Вона є вищим виявом професіоналізму вчителя. Її слід формувати цілеспрямовано і постійно розвивати, оскільки саме вона забезпечує вдосконалення навчально-виховного процесу і самовдосконалення кожного педагога. Чим вищою є професійна культура педагога, тим різноманітнішою та ефективнішою є його взаємодія з учнями.
Педагогічна майстерність. Вона ґрунтується на високому фаховому рівні педагога, його високій загальній культурі та педагогічному досвіді. Вона є результатом багаторічного педагогічного досвіду і творчого саморозвитку. Щоб оволодіти педагогічною майстерністю, слід постійно працювати над собою, пропускаючи передовий педагогічний досвід крізь себе, опановуючи нові технології навчання і виховання, формуючи свою чітку професійну позицію.
Учитель ... може виховувати і навчати доти, допоки сам працює над своїм вихованням і освітою. К.Д. Ушинський
7. Здатність до міжособового спілкування, ведення діалогу, переговорів; наявність педагогічного такту - визначає стиль поведінки учителя, спричиняє упевненість учнів у доброзичливості вчителя, його чуйності, доброті, толерантності.
Також виділяють периферійні якості, які не здійснюють вирішального впливу на ефективність педагогічної праці, проте сприяють її успішності.(1.Привітність.2. Почуття гумору.3. Артистизм. 4. Мудрість ( наявність життєвого досвіду).5. Зовнішня привабливість.
Сукупність якостей учителя створює його авторитет. Авторитет педагога, як і авторитет представника будь - якої іншої професії, здобувається наполегливою працею.
Особистість учителя як фахівця характеризується такими якостями: професіоналізм, педагогічна культура, педагогічна майстерність, професійно-педагогічна компетентність, педагогічні здібності, професійно-педагогічний потенціал, педагогічна техніка, педагогічна творчість.
Професіоналізм. Це інтегрована якість особистості вчителя, результат його творчої педагогічної діяльності, здатність продуктивно, грамотно розв’язувати соціальні, професійні та особистісні завдання.
Педагогічна культура. Вона є вищим виявом професіоналізму вчителя. Її слід формувати цілеспрямовано і постійно розвивати, оскільки саме вона забезпечує вдосконалення навчально-виховного процесу і самовдосконалення кожного педагога. Чим вищою є професійна культура педагога, тим різноманітнішою та ефективнішою є його взаємодія з учнями.
Педагогічна майстерність. Вона ґрунтується на високому фаховому рівні педагога, його високій загальній культурі та педагогічному досвіді. Вона є результатом багаторічного педагогічного досвіду і творчого саморозвитку. Щоб оволодіти педагогічною майстерністю, слід постійно працювати над собою, пропускаючи передовий педагогічний досвід крізь себе, опановуючи нові технології навчання і виховання, формуючи свою чітку професійну позицію.
Педагогічна компетентність
учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення
педагогічної діяльності.
Педагогічні здібності. Сукупність
психічних особливостей вчителя, необхідних для успішного оволодіння
педагогічною діяльністю, її ефективного здійснення.Головною здібністю, що
об'єднує всі інші, є толерантність, чутливість до людини, до особистості, яка
формується. З нею тісно взаємодіють комунікативність (потреба у спілкуванні,
здатність легко налагоджувати контакти, викликати позитивні емоції у
співрозмовника й відчувати задоволення від спілкування); перцептивні здібності
(професійна проникливість, пильність, інтуїція, здатність сприймати і розуміти
іншу людину, її психологічний стан за зовнішніми ознаками); динамізм
особистості (здатність активно впливати на іншу особистість); емоційна
стабільність (володіння собою, самоконтроль, саморегуляція); оптимістичне
прогнозування (передбачення розвитку особистості з орієнтацією на позитивне в
ній); креативність (здатність до творчості, генерування нових ідей, уникнення
традиційних схем, оперативного розв'язання проблемних ситуацій); впливовість
(здатність вплинути на психічний і моральний світ дітей в певному напрямі,
зближуватися з ними, здобувати довіру, любов і повагу, глибоко проникати у
їхній внутрішній світ, конструювати, проектувати його).
Професійний
потенціал (від лат. Potencia - узагальнена здатність, можливість, сила) -
головна характеристика педагога. Це сукупність об'єднаних в систему природних і
набутих якостей, що визначають здатність педагога виконувати свої обов'язки на
заданому рівні.
Педагогічна техніка (мистецтво,
майстерність, уміння). Є сукупністю раціональних засобів, умінь та особливостей
поведінки вчителя, спрямованих на ефективну реалізацію обраних ним методів і
прийомів навчально-виховної роботи з учнем, учнівським колективом відповідно до
мети виховання.
Педагогічна
творчість
учителя має також важливе значення у побудові структури уроку. Адже, готуючись
до уроку, кожен із нас повинен чітко уявляти, кого ми будемо навчати. Одну й ту
саму тему в різних класах учитель повинен подати на кількох рівнях,
розраховуючи не тільки на класний колектив загалом, а й на групи чи окремого
учня.
Тому сучасний вчитель повинен бути творчим, креативним вчителем, вчителем-новатором, якому
притаманні певні риси характеру вчителя-дослідника, учителя-лідера як педагога
нової формації - духовно розвиненої, соціально зрілої, творчої особистості,
компетентного фахівця, який прoфecійнo володіє всім арсеналом педагогічних засобів, постійно прагне до самовдосконалення та саморозвитку, стимулюючи
до цього своїх учнів. Такому
вчителю притаманні особистісні цінності (оптимізм, життєстійкість,
впевненість в своїх силах, вміння бути амбіціозним); лідерські цінності
(цілеспрямованість і вміння прокладати шлях до завтрашніх успіхів, харизматизм,
інтуїція, логіка, здатність відлічити перспективні ідеї від фантазій);
професійні цінності інтелектуальної, мотиваційно-діяльнісної культури (емпатія,
інтуїція, здатність імпровізувати, креативність, відповідальність,
стресостійкість).
Особистісні
якості в учительській професії нероздільні з професійними. До останніх за
звичай відносять набуті в процесі професійної підготовки і пов'язані з
отриманням спеціальних знань, умінь, способів мислення, методів діяльності.
Серед них: володіння предметом викладання, методикою викладання предмету,
психологічна підготовка, загальна ерудиція, широкий культурний кругозір,
педагогічна майстерність, володіння технологіями педагогічної праці,
організаторські уміння і навички, педагогічний такт, педагогічна техніка,
володіння технологіями спілкування^ риторське мистецтво та інші якості.
Захоплення
наукою
– обов'язкова учительська якість. Науковий інтерес допомагає вчителеві
формувати повагу до свого предмету, не втрачати наукової культури, бачити і
вчити учнів бачити зв'язок своєї науки з загальними процесами людського
розвитку.
Любов до своєї
професійної праці
— якість, без якої не може бути педагога. Складовими цієї якості є
добросовісність і самовідданість, радість при досягненні виховних результатів,
постійно зростаюча вимогливість до себе, до своєї педагогічної кваліфікації.
Особливість
сучасного вчителя, вихователя в значній мірі визначається його ерудицією,
високим рівнем культури. Той, хто хоче вільно орієнтуватися в сучасному світі,
повинен багато знати. Ерудований педагог повинен бути і носієм високої
індивідуальної культури. Учитель завжди є наочним зразком для учнів, своєрідним
еталоном вчинків і поведінки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий